Feriefreden har senket seg. Det får bare blåse frisk bris eller hva det nå er, og skyene får bare samle seg ved middagstider, når vi akkurat har dekket bordet ute på verandaen eller i hagen, slik at vi blir sittende og hutre mens vi inntar middagen. Fluene får bare sette seg på halve syltetøyskiver, slik at toåringen hopper over alle nyanser av engstelse og går rett i panikklås. Vi får bade i sand fra gangen via badet til soverommet. Det får heller flyte med papirklipp og våte fingermalerier på kjøkkenbenken. Hjernen får heller tørke sakte inn til en søt rosin. Det får heller være.
For vi fant markjordbær i dag, og veslejenta sover til etter åtte, og jeg kan drikke kaffe til jeg spyr om morgenene. Ingen busser skal rekkes. Ingen unger avleveres eller vinkes til gjennom bussvinduer. Sommeren er et hav av dager og uker, og vi skal ingen verdens ting. Bortsett fra å sande, klippe, male, spise, drikke og plukke bær. Og stikke tærne, kanskje hele kroppen -hvem vet? -i vannet.
Om livet som norsklærer og lærerutdanner, om lesing og skriving, om folk, om språkbruk, om skole og pedagogikk. Blant annet.
tirsdag 28. juni 2011
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.
En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...
-
I mangel av struktur ved starten av dagens økt (elever var opptatt med å svare på teorioppgaver i kroppsøving, og generelt sige inn fra femt...
-
Det er litt sånn som i det eventyret. Ikke husker jeg hva det het, og ikke bryr jeg meg nevneverdig. Poenget er at det er en fyr som bare ka...
-
Da skoleåret startet i høst, ønsket jeg toogtredve ungdommer velkommen ved å tvinge dem til å klemme den svette hånda mi. For et par år side...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar