Her inne hos oss
mellom trollenes flokk det heter: “Troll, vær deg selv –nok!”
Våren er tida for blomstring. Russen er nyutsprungen, bjørkene
spretter og lærerstanden, som ellers er plantet i skyggefulle klasserom, tilbys
et glimt av sol. Et kjærkomment rampelys. Forutsatt at de mottar en konvolutt
med et oppdrag fra (fylkes)kommunen: “Du er utnevnt til å være sensor til
muntlig eksamen”. De fleste kan lese dette klart, og behandler tilliten med
respekt. De vet at eksamen er en situasjon der de må utvise en kombinasjon av
faglig dyktighet og medmenneskelig respekt. Så er det noen. Noen få. Som har
gaver for trollskap. Kanskje ser de litt skjevt.
Til elevene har læreren sagt at muntlig eksamen er en
glimrende mulighet til å få vist kompetanse i faget. At den skal foregå som en
samtale mellom tre (læreren selv, kandidaten og ekstern sensor, som er en
velmenende lærer fra en annen skole i fylket). At det hviler et ansvar på
sensorene: å lete etter det kandidaten kan, ikke det kandidaten ikke kan (som
det står skrevet). Og eleven- som er en tillitsfull figur, senker skuldrene og
tenker ok. Litt stress, men ok. For det er tross alt mye hun kan, og det skal
vel bli litt fint å få vist hva en kan etter alle disse årene. Tross alt.
Det eleven og faglæreren ikke tenker på, er hvordan muntlig
eksamen kan frembringe det verste i mennesker. Hvordan den arkaiske
vurderingsformen på magisk vis kan hensette både eksaminator og sensor i en
tilstand av nostalgi. Muntlig eksamen er en potensiell tidsmaskin som tar alle
involverte tilbake til en æra der læreren ble oppfattet som en absolutt
autoritet i ordets verste mening, og der kandidatens oppgave var å snakke
læreren og læreboka etter munnen i tredve (jepp, tredve!) strake minutter. Pen
i tøyet. Vannkjemmet. Med nyvaska ører.
For læreren er også bare et menneske (i det minste de 364
andre dagene i året). Han har sine vanskelige stunder. Han har kanskje virket i
skolen i tredve år. Han savner kanskje studietida og alle de spennende
diskusjonene han hadde med medstudenter og professorer om sitt fags paradokser
og grunnlagsproblemer. Han har det kanskje ikke alltid så lett i klasserommet,
selv om han på kolleger og andre virker som han overkommer arbeidet. Ja, som
han er riktig så god, og på bølgelengde med både elevene og utviklingen i
faget. Noe er det. Som kan få ellers fornuftige og veloverveide undervisere til
å vrenge av seg fåreklærne til muntlig eksamen, og fremstå som de mest
barbariske ulver.
Muntlig eksamen er nemlig den eneste skoleaktiviteten der
all makt er plassert i én lærers hender. Som ekstern sensor har man all rett
til: å trekke faglærers kompetanse i tvil, å ytre den tvilen og så usikkerhet
og generell angst. Å bruke posisjonen sin til å vekke engstelse og nervøsitet
hos kandidaten. Å avbryte både faglærer og elev under fagsamtalen og fortelle
irrelevante anekdoter fra ens egen yrkeskarriere. Å redusere samtalen til en
gjettelek der reglene er flytende og til en hver tid kan endres. Det er kun den
eksterne sensorens yrkesetiske kapasitet som setter grenser for hva som kan
utspille seg under muntlig eksamen. Dersom faglærer på tross av disse
omstendighetene skulle hente seg inn og komme med motforestillinger, er det
likevel den eksterne sensoren som til slutt avgjør kandidatens resultat. Og
kandidaten har ikke anledning til å klage.
Det er lite som er så fint og bekreftende for både elev og
faglærer som når muntlig eksamen fungerer godt. Når eksternsensor besinner seg
og opptrer som både fagmann og pedagog. Da kan elevens kompetanse og innsikt materialisere
seg på måter selv faglæreren ikke hadde kunnet ane. Dette er heldigvis regelen.
Likevel inviterer formen alle involverte inn i et rom der all makt er
konsentrert i den eksterne sensorens hender, som kan fremkalle de mest
utenkelige former for maktmisbruk overfor unge mennesker. Muntlig eksamen er
det gamle kunnskaps- og elevsynets siste skanse. Den reduserer, gjennom sin
form, faglig kompetente elever til små Mariuser og Jonaser som etter ti eller
tretten års opplæring i en skole som oppmuntrer faglig refleksjon, nå må huske
flere byer i Belgia, opphavet til kløyvd infinitiv og ellers alt annet den
eksterne sensoren måtte komme på at han måtte pugge på universitetet på
søttitallet. Slik fører denne eksamensformen årlig både elever og lærere bak
lyset, og fremstår som en vanskapning i en ellers læringsfremmende og helhetlig
intensjon for opplæringa.
Muntlig eksamen forblir, på tross av velmente reformer og
justeringer i regelverket, en arena der læreren i rollen som andresensor gis
anledning til å gjesteopptre som troll. Og der skolen kan komme til å rasere
elevens tillit til både utdanningssystemet og samfunnet. På tredve minutter. Slik
kan vi, som skole og samfunn, reprodusere mistillit i stadig nye ungdomskull,
og sikre at også nye generasjoner lærere mister gangsyn og menneskelighet. Med
argumentet over alle argumenter: “slik har vi gjort det ved vår skole i alle år”.
Eller sagt på en annen måte: “Lærer, vær deg selv –nok!”
Dette er en ganske god beskrivelse av hvordan muntlig eksamen er. Har hatt to norsk muntlig eksamen. Første gangen så var det så vidt jeg sto, andre gangen så fikk jeg topp-karakter, men andre gangen var sensoren fantastisk. Det er som å spille lotto, du kan være heldig å få en god sensor, men du kan også være uheldig å få en gjøk til sensor.
SvarSlettTakk for kommentar. Nettopp! -Og sånn skal det ikke være! Begge sensorer skal lete etter det eleven KAN. Så fint at det gikk så bra den andre gangen.
SvarSlett