mandag 30. mai 2011

"Ja! Alltid!"

Svarte jeg elevene mine  på spørsmål om det ville komme essay- eller kåserioppgaver til skriftlig eksamen. Det kommer hvert år. Det er ikke sikkert det kommer novelleoppgave, men kåseri eller essay kommer. Det er sikkert som banken. Som en lås. Minst.

Dere aner kanskje hvor dette bærer. Lukt åt skogen,kan jeg berette. For første gang siden jeg ble lærer var eksamenssettet fritt for tilnærmesesvis litterære sjangre. Artikkel. Sammenliknende analyse. Retorisk analyse. Analyse av sammensatt tekst. Skikkelig hard core. Skram og Ibsen og det som bedre (evt verre) er. Det moderne prosjekt sett i lys av både dette, hint og fandens oldemor.

Hvordan gikk det, spurte jeg noen av dem dagen  etter, ikke uten en viss ydmykhet og skjelving i stemmen. De smilte og sa; "hvordan tror du?". "Bra?", pep jeg. Jeg fikk et ironisk nikk til svar. Det er bare å vente på sensuren. Selv sitter jeg med 192 slike besvarelser. I morgen drar jeg til Drammen for å sensorskoleres. En ting er sikkert: de eksamensfolka er ikke til å stole på.

Husk neste år: svar "jeg aaaner ikke"!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...