onsdag 20. juni 2012

Ja. Filterløs tirsdag.

1. På skolen der jeg jobber, som er en videregående skole i Vestfold, bestemte en forhenværende rektor en gang i tiden, at det var viktig å ha fokus på (ja, beklager formuleringen, den er ikke min) form. Altså at elevene skulle få vite hvilken form skolen krever av dem i skolehverdagen. Jeg vet ikke om de hyrte inn noen kommunikasjonsrådgivere, eller om de satte ned ei arbeidsgruppe for å komme frem til noe, men resultatet ble i alle fall "HOT".

2. Det betyr ikke at det er viktig med varme mellom oss, eller at det er viktig å være hot, i betydningen seksuelt tiltrekkende. Det skulle tatt seg ut. Det er en forkortelse, og gudbedre så mange forkortelser skolen holder seg med. Jeg har ikke vært så lenge i gamet at jeg ikke husker hvordan jeg klødde meg i hodet over IAP, MTU, IOP, HKI osvosv under mitt første avdelingsmøte. I tillegg til begrepet "realitetsorientering", som jeg bare syntes var motbydelig. Nok om dét.

3. H for høflighet, O for orden, T for tilstedeværelse.

4. Det skulle vært interessant å vite om denne fiffige forkortelsen, og fokuset (!) på den som rutine ved skolestart virkelig har gjort elevene mer høflige, ordentlige og tilstedeværende enn tidligere. Selv kjenner jeg at dersom noen påpeker at jeg bør være høflig, blir jeg litt irritert, fordi de ved å gjøre det insinuerer at jeg i utgangspunktet trenger å lære det.

5. Jeg synes det er flaut å si "HOT" til elever. Både første skoledag, og ellers, men særlig første skoledag. Da har jeg nok med å roe mine egne nerver, og å få elevene til å forstå at jeg vil dem alt godt. Å si "her på skolen har vi fokus på (!) "Høflighet, Orden og Tilstedeværelse, forkortet "HOT" (he- he), lugger så i kommunikasjonsorganet (det er sikkert hjernen), at jeg ALDRI, selv ikke som nyansatt, har tatt ordene i min munn.

6. Kall meg illojal.

7. Jeg har aldri opplevd uhøflighet, uorden eller fravær blant elever som et utslag av slapp holdning fra skolen. Jeg har i det hele tatt sjelden opplevd uhøflighet. Uorden, jo, men den er ikke alltid et pedagogisk problem. Fravær, jo, men fraværende elever er fraværende fordi de ikke makter å være tilstedeværende. Om læreren har ropt "HOT" ti ganger daglig de ti første dagene, er jeg redd hun ville oppleve enda høyere fravær. Det er bare en teori. Som dere skjønner, har jeg ikke prøvd den ut.

8. Jeg satser på at faget, og arbeidet med dét, gjør at elevene opplever det som hensiktsmessig, ut fra egen vurdering, å opptre høflig og ordentlig (for et ord!). Og at det motiverer dem til å være tilstede.

9. Jeg lurer på om ikke fylkeskommunale og kommunale bedrifter som beslutter seg for å hyre inn kommunikasjonsrådgivere, har så lite å rutte med, at de ender opp med de verste slogans og kampanjer. Som den der lærere skulle gå med ei t-skjorte der det sto "jeg er sjefen". Eller noe sånt. Makan til dobbeltkommunikasjon skal man vel lete lenge etter.

Sånn. Takk. For meg.

3 kommentarer:

  1. hahaha, jeg synes skoledagen hadde blitt nokså festlig om du hadde gått rundt og ropt HOT! 8)

    SvarSlett
  2. Jada, Ellinor. Det hadde vært moro. Spørsmålet er om du hadde hatt utbytte av det på eksamen;-).

    SvarSlett
  3. Jada, Ellinor. Det hadde vært moro. Spørsmålet er om du hadde hatt utbytte av det på eksamen;-).

    SvarSlett

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...