fredag 18. mars 2011

Filterløs fredag

For riktig lenge siden, i en annen dimensjon, nærmest, hadde jeg en blogg med fredagstema. Det varfint, for da fikk jeg oppsummert uka, og mange av leserne mine syntes det var stas med en slik oppsummering. Siden jeg er et vanedyr (som likevel har brutt den livslange vanen å avstå fra slalåmkjøring denne uka), er planen å fortsette fredagsoppdateringene også i denne dimensjonen. Eller bloggen, da, om du vil."Dimensjon" høres så fjongt ut. Jeg liker fjonge ord.

1. Mye av tiden har gått med på feber, surkling og piping i kroppen til veslejenta. Det vil si. Tiden har kanskje ikke gått med til dette, men dette har vært et slags contentum over hvilket uka har foldet seg ut. Hvilket har medført både lege- og sykehusbesøk, og ikke minst bussing. Til avkommets enorme begeistring.Måten hun begeistret roper "buss!" hver gang hun ser en, minner meg på hvor gamle omgivelsene er for meg, og hvor nytt alt er for henne. Det er rart.

2. Det vanskeligste med slalåmturen var ikke selve slalåmen, men den nitide føringen av elevers tilstedeværelse på min buss, etter en liste på omtrent fire hundre elever. På den andre siden: jeg fikk hilst på mange som jeg ikke hadde hilst på før. Og jeg fikk anledning til å forklare betydningen av begrepet "pårørende". For dem som skrev sitt eget telefonnummer i gjeldende kolonne. Resten av bussturen var easy-peasy. Brad og Angelina på miniskjerm.

3. Jeg kan vanskelig få uttrykt hvor drittlei jeg er av bokversjonen av denne:
Det er mulig jeg får bruk for å kunne denne utenat i en eller annen sammenheng, men pt vil jeg helst spyle den ned i dass. Selv om den er flott på de aller fleste måter.

4. Postmodernismen er vanskelig å utlegge for attenåringer på en klokketime. De så relativt forundra ut.

5. God helg!

2 kommentarer:

  1. Hahaha! Elsker fredagsoppdateringene dine. Welcome back. Fine, lille minstemor som opplever så mye for første gang.

    SvarSlett
  2. Takk takk. Ja, det er et eventyr. Så får man liksom gjenoppleve det. Nesten.

    SvarSlett

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...