fredag 26. oktober 2012

Filterløst fredagsfjas

For ei rar uke.

1. Uka har vært preget av tre ting. Når elevene mine skriver "ting" (det er ikke dette uka mi har vært preget av, dette er en metakommentar til eget språkbruk, beware and behold and all that jazzzzz), sier jeg at det hadde vært fint om de kunne forsøke (mind you) å formulere seg mer presist. Nå er ikke jeg eleven min, så jeg forbeholder meg retten. Til å skrive at uka mi har være preget av tre. Ting. Her i prioritert rekkefølge:

a: ha lyst til å stå på hodet:


b: henge med den dama her:


c) nasjonalromantikk

2. Jeg vant ikke i vinlotteriet i dag heller. Det var som tusan!

3. Jeg har en idiotisk angst for å være hjemme fra jobb. Selv om treåringen både har feber og spyr, tenker jeg at det sikkert ikke er bra at jeg ikke er på jobb. Som om verden går under for elever hvis jeg er borte noen timer. Da jeg i tillegg visste at de skulle ha vikar, og at denne vikaren allerede hadde en høy stjerne i klasserommet mitt, ble jeg engstelig for at de skulle tenke at han var bedre enn meg, og at jeg bare var tullete og satt under kateteret eller gikk ut og inn av dører for å illustrere hvilken funksjon dører har i Ibsens samtidsdramatikk. Ah. Vel. Vikaren kunne rapportere at minst to elever i klasserommet uttrykte skuffelse da jeg ikke dukket opp dag nummer to. Man trøster seg og lurer på når man skal slutte å være en så tullete selvopptatt lærer.

4. Så mørkt det er. I går snødde det. Snart er det vinter. Og vår. Det er fint å tenke på.

God helg, alle.

2 kommentarer:

  1. Lise, your old student :)25. januar 2013 kl. 10:37

    En ting er sikkert. Ingen kan ta over rollen din som lærer! Det har alltid vært noe spesielt i timene dine, og er nok fremdeles det den dag i dag. Du får hver person til å ville stå på litt ekstra og vise hva en virkelig kan.
    Yo go girl!

    SvarSlett
  2. Så fin tilbakemelding å få, Lise. Å være lærer er et spesielt yrke, fordi en hele tida skal levere varene på jobb, ofte til mennesker med veldig ulike behov. Heldigvis gir innsatsen alltid mye tilbake.

    SvarSlett

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...