fredag 9. november 2012

Fredagsfilter

Jeg prøver meg på en ny dedikasjon, da mennesker jeg omgir meg med mente at det ikke var Solveig, men Synne, som fortjente dedikasjon. Ja. Dette blir kanskje vel kryptisk, men jeg har et kryptisk liv, så det får bare være. Altså. Denne dama (Synne) prøvde seg med en "det ække så nøye" Altså. Nå kan det være det samme, lissom. Den går jeg ikke på. Så. Synne: her kommer fredagen til læreren din. Sånn sirka (cirka ca.).(Til min engere krets av lesere (har jeg noen annen krets?) skylder jeg å nevne at noen av mine elever hadde snublet over dette nettstedet på leting etter informasjon om modernitet. Derav denne interne tonen). Det er ikke dét. Jeg kunne dedisert denne bloggposten til øst og vest. Til ungene mine, søstera mi, tanta, fettere og kusiner, alle mennesker jeg er glad i, men som jeg sjelden ser, til kolleger, forbilder av alle slag. Bekjente. Mormødre og farfedre. Jada. Herreminhatt. Jeg skal i grunnen bare sleive litt om uka som har gått. Here goes:

1. Eh. Jeg er litt usikker på om det i det hele tatt har vederfart meg noe av interesse denne uka.

2. Jeg har klart å gjennomføre en trivsels- og læringsundersøkelse med klassen min denne uka. Det var ingen stor jobb, men jeg har en tendens til å bli så oppslukt i faget, at jeg lar formaliteter fare. Derfor er dette noe å skrive om. Om det ikke er noe å skrive hjem om.

3. Å  lese slike undersøkelser er alltid vanskelig. Man henger seg for eksempel opp i de fire prosentene som ikke synes de får nok utfordringer i faget. Her skal det utfordres, med andre ord. Modernisme for viderekomne. Be prepared! Er det drøyt å be elever lese Ulysses?

4. Jeg merker at jeg ikke har noe særlig annet å skrive om enn jobben. Er det alarmerende?

5. Det  er så mørkt i november.

6. Jeg har vært sinna på jobben. Det må betraktes som et fremskritt. Ikke i klasserommet, altså. Der er jeg aldri sinna. Jeg sier bare at nå må folk for eksempel slutte å leke med sånne fingerskateboard. Det sier jeg i en litt streng (likevel lattermild) tone. Og så sier jeg for eksempel at folk med headset må ta dem av. Mens jeg smiler. Så det kan vel ikke betraktes som sinna.

7. Hvis noen kan finne melodien til Bjørnsons "Fedrelandssang" (Der ligger et land mot den evige sne) for meg, får jeg kanskje sove i natt. På forhånd takk.

God helg, da. Jeg skal bruke helgen på å  skrive om Nordahl Brun, Bjørnson, Aasen, Ibsen, Wergeland, Welhaven, Vinje, Asbjørnsen og Moe og fandens oldemor (som vi vet, var hun viktig i etableringen av en nasjonal identitet). -En aktivitet så god som noen, vil jeg anta. Hepps!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...