lørdag 1. desember 2012

Lørdagsposten? Nei nå, altså.

Jeg beklager, men fredagen ble ikke helt som planlagt, grunnet utagerende pinnekjøttspising torsdag. Mer om det senere. Vi nøyer oss med lørdagspost. Lørdag er tross alt det nye fredag. -Eller var det det gamle. Anyways.

1. Torsdag var jeg en tur i EU. Eller Strømstad, for å være presis. Det var fint nok der. Jeg rakk å tenne en mafia- sigarillo, samt å overtale flere ikkerøykere i min umiddelbare nærhet til å teste en. Den sikreste måten å få meg til å kjøpe noe jeg ikke har bruk for (sigarillos, for eksempel), er at innpakningen ser ut som noe fra tredve- førtitallet. Slik var det med "Al Capone"- sigarillosene. De smakte dritt, slik alle sigaretter og -illos gjør, når man ikke har røkt på over fire år.



2. Turen var slik tur- retur Sandefjord- Strømstad, og selv om det var så fullt i matkøen at jeg ga opp alle planer om å få tak i lutefisk, hjalp det selvsagt med selvbetjening på vin og øl. Akevitt hadde de også, men den måtte man betale femti kroner for. På hjemturen spilte bandet Smirnoff til dans, og vi var minst fire på dansegulvet til enhver tid. Jeg unngikk rosa drinker, noe som må betraktes som en seier. Mellom øl og øl rakk jeg å kjøpe et par bukser til dagen etter, siden jeg skulle på jobb fredag morgen klokka åtte.

3. Det gikk ikke så bra, for når en har skrudd av vekkeklokka i søvne eller negativ affekt, og våkner en halv time etter at norsktimene skulle startet, er det ikke mye som er greit. Heldigvis sov jeg hos en gjestfri kollega femhundre meter fra arbeidsplassen, og selv om en løpetur var det siste jeg trengte, var jeg på plass i klasserommet kvart på ni, flau og jævlig, uten at det så ut som de hadde savnet meg nevneverdig. Je hentet et Hamsun- klassesett og leste høyt resten av tiden. Og sa sånn: ajajaj! Nå er det noe på gang her!!! Dette som et tips til kollegaer i liknende situasjoner.

4. Jeg er offisielt i verdens dårligste form. Onsdag rullet jeg ut et gråpapir i klasserommet, for å skrive ned sitater fra tekster elevene hadde funnet. Det medførte noe som liknet dype knebøy, i omtrent førti minutter til ende. Jeg er fremdeles støl i rumpe og lår. Noen i min nærhet lo og mente jeg oppførte meg som en barneskolelærer. Jeg ser ikke noe galt med det. Jeg fikk i alle fall trent.

5. Jeg leser alt på én gang for tiden, noe som betyr at jeg ikke blir ferdig med noe som helst. Det er litt dumt.

6. Det er advent. Foreløpig har jeg klart å holde nissene unna, men julestjerna i vinduet, og julegardinene, og adventsstaken, er hentet ned fra en eske på loftet. Jeg har av uvisse grunner motforestillinger mot julepynt før jul, noe enkelte familiemedlemmer mener er et problem. Trikset er å holde henne opptatt med andre ting enn å hente kuler og glitter fra annen etasje. Kanskje jeg skal skaffe hengelås.

7. Julemusikk, derimot:

Glad lørdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...