fredag 23. november 2012

Fredagspost: hodestående hukommelsesøvelse.

Livet består av mandager og fredager. Sier folk. Mange folk sier det, i alle fall. Første gang jeg hørte det reagerte jeg med medfølelse. Ikke for folk som sier det, men for de andre dagene. Stakkars tirsdag, onsdag og torsdag, tenkte jeg (lørdag og søndag klarer seg alltids). Hvordan må ikke de føle seg? Sammenklemte og glemte, uten livets rett, nærmest (jeg har kanskje uforholdsmessig stor sympati for det oversette i tilværelsen). Kanskje er fredagsposten, denne punktvise gjennomgangen av uka, en underbevissthetens forsvarstale for dagene midt imellom. Som jo, når vi skal være ærlige, er selve livet. I allefall bortimot halve livet.

1. Jeg har liten sympati for lærere som klager over elevenes oppførsel eller kompetanse. Likevel hender det at jeg, i mitt stille sinn, skulle ønske enkeltelever var blidere innstilt til undertegnede, eller til fagområdet jeg representerer. Noen elever kommer til klasserommet med følelsen av at det er viktig å protestere. Med ansiktsuttrykk, med kroppsspråk, med (mangel på )  aktivitet. Jeg forsøker å svare med tålmodighet. Når vi er tre måneder inne i skoleåret, og jeg har svart med tålmodighet i tolv uker. Åtteogførti norsktimer. Og han som hele tida har forsøkt å være fiendtlig innstilt til både læreren og faget, endelig smiler og ser sterk og klar ut når jeg kommer inn. Da blir jeg skikkelig glad.

2. Det regner. De aller fleste dager, men sikkert tirsdag, onsdag og torsdag også. Og det er mørkt. Og det er november. Og mange har bart. Jeg vet ikke hvordan det skal hjelpe kreftpasienter at folk har bart. Kanskje er jeg en skikkelig vriompeis, men jeg forstår det ikke.

3. Jeg vil på kurs i retorikk på det norske institutt i Roma i mars. Det koster 3500 kroner. Pluss reise og opphold. Jeg prøvde meg på sjefen, som lo litt i skjegget, noe jeg må anta er et avslag på forespørsel. Nå lurer jeg på hvordan i helsike jeg skal få det til, og irriterer meg over at ikke næringslivet sponser norsklærere. Hvorfor bare idrettsutøvere, liksom? Hvem har glede av at Therese Johaug går jækla fort på ski? Ja, bortsett fra hele den norske befolkning, da.

4. Er det bare meg, eller er det provoserende å åpne avisa og se en annonse for "dame- verktøysett". Give me a break. Rosa hammer???!!! God jul.

5. Jeg lurer på hvorfor jeg synes Salvador Dalis bilder er ekle å se på. Jeg synes de er skikkelig ekle. Torsdag lærte en av elevene mine meg hvordan jeg kunne lese et av bildene hans. Herre min hatt, for ei flink dame.

6. Og alt det andre som jeg ikke kommer på. Mandag, for eksempel. Mandag ettermiddag. Jeg har det på tunga, men vet ikke. Tirsdag. Jo. Jeg kjørte tog. Det er fint. Onsdag. Blank. Torsdag. I tåka. Her trengs skjerpings. Jeg har lært at hvis man står på hodet, strømmer blodet til hjernen, og man blir skikkelig smart. Mer av dét, da. Jeg kan sikkert stå litt i bro også. Og spise vitaminer. Og drikke vann. Masse vann.

-Skål. Og god helg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...