onsdag 17. april 2013

Eget bryst

Tittelen på innlegget er muligens løfterik, men jeg kan allerede forsikre/ skuffe leserne om/med at det selvsagt ikke har noe med mitt bryst å gjøre. Vel deler jeg mye rart med internettet, men jeg tilhører ikke den kategorien mennesker som mener det er nødvendig/ modig/ interessant/ kontroversielt (og derfor nødvendig) å dele verken den ene eller andre eller tredje kroppsdel. Med internettet, altså. Eller andre tilfeldig forbipasserende, for den saks skyld. Ja. Det var en digresjon. Eller en avgrensing.

Nå til saken:

I dag har jeg sittet ved en pult i et klasserom sammen med en håndfull kolleger. Ved slike anledninger er det som regel noen som tar på seg å snakke til forsamlingen om tema som kan være aktuelle å diskutere. Som for eksempel, i dette tilfellet (blant annet), vurdering for læring, og verdien av samarbeid.

Som regel når jeg befinner meg i klasserom, er det jeg selv som, i kraft av å være lærer, tar på meg (eller er satt til) å snakke til forsamlingen. Selv om jeg alltid har en plan, hender det at ytringer kommer ut, så å si uten å ha vært innom hjernen. Det vil si sensuren. Dermed har jeg forståelse for at dette også skjer med andre mennesker som er satt til å snakke foran forsamlinger.

I en slags innledning om kollegiets fremtidige samarbeidsformer sa møtelederen: "dette har jeg ikke suget av eget bryst". Dét er i seg selv ikke særlig oppsiktsvekkende. At folk videreformidler andres tanker, noe som må kunne sies å være kjernen i brystmelk- metaforen. Likevel skvatt jeg litt da han fortsatte: "eh, og ja, siden det er Marianne jeg har snakket med om dette, kan jeg vel ikke fullføre den metaforen". -Nei!! ropte jeg.

Etterpå slo det meg at jeg burde innlede hvert nye skoleår med å gi elevene fullmakt til å rope "nei!" når jeg sier ting som åpenbart er tullete eller fjåsete eller ubetenksomme eller bare klumsete. Eller når jeg ikke klarer å slutte å vimse med ord. Som:

- Å, -hva "eggende" betyr? Jo, dét skal jeg fortelle dere, kjære elever (etterfulgt av noen underlige hoftebevegelser som sannsynligvis, helt objektivt sett, er alt annet enn "eggende").

- Å, -hvor gammel den og den læreren er? Sikkert akkurat passe gammel for deg (etterfulgt av først "neida, jeg tulla"! Siden, samme kveld, vill gremmelse)!

- Å! -hvorfor trur dere Adam gadd å spise av det eplet? Herregud, dette var jo før syndefallet, før de derre fikenbladene, og når Eva kommer, naken, og sier (overdrevet innsmigrende stemme, overdrevet kroppsspråk (jamfør "eggende")) "hey, Adam, ikke vær så kjip,a, ta en bit da, vel!

Ja. Da må det være lov å rope -Nei!!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...