fredag 21. juni 2013

Filterløs feriefredag

La det være sagt (og skrevet): sommeren byr på (om mulig) enda mindre skriving om fredager og tavler og annet tjafs enn ellers i året. Mine lesere bør derfor trygt ta på seg solhatt/ briller, fyre opp griller, brette ut strandmadrasser, fange krabber, åpne ølflasker, brusflasker, vinflasker, lese bøker, uten å engste seg for at herværende nettsted undertiden har blitt oppdatert. Her ei oppsummering av uka.

1. I dag, under høye smørbrød, kaffe og mozell, sa jeg til sjefen til sjefen at jeg er ubrukelig lettrørt. Jeg sa at jeg får tårer i øynene bare noen reiser seg opp og ser ut som de skal holde tale og si fine ting. Det er sant.

2. Jeg grein ikke da jeg klemte elevene mine og sa lykke til i går. Det gjelder å tøffe seg.

3. Jeg har tenkt på en del ting. Fordi jeg driver med tenking.

4. Når jeg kommer hjem fra Spania kan det hende jeg skriver om noen av de tingene jeg har tenkt på. Det handler om forskjellige ting. Ikke bare skole. For jeg har et rikt liv som inneholder mye mer enn skole. Litteratur, for eksempel. Og ja. Innmari mye rart.

5. Jeg er forbanna på noen elevers eksamensresultater. Og føler meg ubrukelig. Og lurer på om jeg har noe i klasserom å gjøre.

6. Da jeg skulle lese elevenes navn høyt under en avslutningsseremoni i går, var kroppen min så nervøs at jeg nesten ikke klarte å si navnene høyt. Da fikk jeg noen klemmer. For elevene, som har vært sammen med meg det siste året, vet jeg er nervøs når det gjelder.

7. "Da vi begynte med Hamsun, tenkte jeg herregud for noe døve greier, men etter dette året, har jeg lyst til å lese mer". Sa en elev. "Har du noen tips?" sa hun. "Hva liker du?" sa jeg. "Baudelaire", sa hun.

8. Jeg er støvsugd i huet, hender det at en kollega sier. Tiltredes.

9. Det bøtter ned.

10. Klokka ble fire.

11. Ja.

12. Lover mer sammenhengende ytringer ved høve.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...