onsdag 24. juli 2013

Filterløs ferie

1. Overskriften er misvisende. I år bør begrepet `ferie`rammes inn av anførselstegn. Slik: "feire". Evt bare ledsages av et foranstilt `såkalt`.Jeg beklager inpresisjonen.

2. Jeg vet ikke om "inpresisjon" er et ord, men jeg tror det. Dere skjønner hva jeg mener, som dem sier.

3. Ad punkt 1: min familie og jeg skal flytte oss selv og alle tingene våre fra ett hus til et annet. Avstanden er ikke all verden i kilometer, men i gjenstander som skal sorteres i esker med påskrift av typen: "glass, kopper, kjeler, og div. utstyr. -KJØKKEN" (som om man ikke vet at glass og kopper skal plasseres på kjøkkenet, men man kan aldri vite hvor fraværende man er i gjerningsøyeblikket, så en viss orden må opprettholdes, i det minste i merkingen. I alle fall. En helsikes mye jobb.

4. Vi skulle bare male et kjellerrom. Jeg sier det bare: sett av minst ei uke til å male rom med furupanel. Det er et helvete, selv med radioresepsjonen på radio. Ja. Selv da. Et helvete (viktig å bruke kraftuttrykk, jeg vet aldri når jeg får bruk for det igjen).

5. Ad 4: videre ville noen male soverommet. Det fikk en gråfarge. Den het dis eller morgengry eller noe annet poetisk. Noen malte det. Mens jeg skrev glass og kopper og div utstyr KJØKKEN på ti tusen pappesker (det gjelder å overdrive). Dessuten gikk jeg på stranda. Mens noen omgjorde soverommet mitt til dis eller blomstereng eller morgendugg. Eller -gry. Det skal ha gått fint.

6: Ad 4 (forts.): videre ville noen dessuten male stua, som hadde en gulnet beigeaktig teint etter, la meg anta, ti- tolv år med hard fyring i peis (noe som er koselig). Noen brukte samme maling i stua som på soverommet. Der ble det etter sigende ikke grått, som på soverommet, men mer blå- aktig. Ja, nærmest turkis. Det skal bli fint. Jeg sa kan det være så nøye, men niåringen (som hadde vært maleassistent) mente det var stygt. Jeg tror hun overdriver. Det er, som kjent, det indre som teller. Og i ei stue betyr det de folka som til en hver tid er der. -Det gjelder bare å oppføre seg skikkelig pent i stua, så blir nok stua pen den også. Det tror jeg.

7. Ad stue: de forrige eierne hadde et piano i stua. Nå er det jo ikke slik at vi må ha piano i stua bare fordi de hadde det. Det skulle tatt seg ut. Man er da selvstendige folk. Men all den tid stua er utrustet med innebygde bokhyller, i hvilke det er en stor åpning, i hvilken et piano passer perfekt, er det ikke annet å gjøre enn å skaffe et piano.

8. Ad 7: jeg har alltid ønsket å lære å spille piano.

9. Ad 8: enkelte familiemedlemmer mener man bør begrense famlende pianospilling, og er engstelige for vedvarende hodepine/ tinnitus. De skal være glad det ikke akkurat var plass til ei sekkepipe i de innebygde bokhyllene. Jeg bare nevner det. Dessuten skal jeg synge mens jeg spiller. Det blir så fint, atte.

10. Jeg er usikker på om det er normalt å flytte mat når man skal flytte. Foreløpig har jeg pakket ned noen tørrvarer og hermetikk, men det virker liksom litt overdrevent og sparsommelig og protestantisk. Det får stå sin prøve. Men rødkål? Å ta med seg rødkål? Ja. En veit jo aldri når en får bruk for en pose rødkål. Vi har jo plutselig gjeld og alt.

11. I pakkinga har jeg kommet over veldig mye rart. Blant annet ei dagbok fra jeg var 17. Mye tyder på at den samme eksistensielle halv- melankolske problematikken en baler med var like aktuell da jeg var halvparten så gammel som nå. Det er både litt trygt og relativt skremmende. Jeg som trodde jeg skulle bli klok og tilbakelent (og gjerne litt mystisk).

12: Ad 11: dette skal selvsagt ikke leses som at jeg er dum og fremoverlent.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...