mandag 11. november 2013

Listepost

Noen ganger når hodet koker, tenker jeg, uvisst av hvilken grunn (det er kanskje noe jeg har snappet opp i odiøse chick- filmer) at det er lurt å skrive lister. Det hender til og med at jeg setter meg ned med et blankt ark og en penn, og skriver lister. Helt vilkårlig, ofte, og en usalig blanding av ulike gjøremål i nær fremtid (som skal få hodet til å koke mindre, fortrinnsvis) og mer vidløftige visjoner for en hverdag i balanse og harmoni. Jeg veit ikke hvor jeg har den fra, forestillingen om at tilværelsen helst bør være balansert og harmonisk, ja omtrent sømløs. Listene blir som regel liggende og flyte, helt ubalansert i forhold til resten av interiøret i heimen, oppå bøker i bokhyllene, i skuffer på kjøkkenet, på nattbord, under senga, i vesker eller sekker. Noen av listene ser jeg umiddelbart at er noe forbanna søppel, og jeg river dem i tusen biter og kaster dem med en gang. En del dukker opp mellom notater om klassisismen og romantikken, eller raser ut midt i rettebunker. Jeg er imidlertid glad jeg ikke har samlet dem på ett sted og systematisert dem. Da ville galskapen og absurditeten blitt så synlig at det ville blitt åpenbart for meg hvilken tåpelig aktivitet listeskrivingen er. De fleste som deler denne lidelsen med meg kan vel også på et hvilket som helst tidspunkt i livet ta et generaloppgjør, og innse det åpenbare: listeskrivingen har ikke gjort meg til et mer strukturert, harmonisk, balansert og målrettet individ. Hvis jeg skulle skrevet ei liste i dag, hadde den sett slik ut:

1. Hvit tights og topp, samt sort genser og tights (danseforestilling)
2. Finne ut hvordan jeg kan få frem på en ordentlig måte hvorfor jeg mener jeg bør bruke arbeidsdagen min til for- og etterarbeid i stedet for å prøvesitte møbler.
3. Skrive ferdig tilbakemelding til elever. Er jeg sikker på at det fungerer?
4. Finne ut om vi må fjerne platene, eller om det er like greit med sparkel og maling.
5. Trenger jeg ny vinterjakke, eller har jeg noe på loftet? Jeg har sikkert noe på loftet.
6. Det er greit at ikke alt i livet går på skinner.Hallo!
7. Refleks! Vest og bånd.
8. Formulere innspill til utviklingsplan.
9. Husk å ta med bøker hjem.
10. Skrive ut disposisjon til romantikken.
11. Skriv mer!

Det bør gå frem av dette at listeskriving i mitt tilfelle er meningsløst. I høyden en slags mental selvstimulering. Knapt nok dét. Listene har kanskje en viss interesse som vitnesbyrd på et ustrukturert indre. Jeg mistenker at det finnes listeskrivere der ute som forholder seg til listene også etter at de er skrevet. Det er mildt urovekkende for hoder som mitt. Nå: punkt to på lista.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...