torsdag 30. april 2015

Totalt tomsete torsdag

Det er en slags fredag, selv om det er torsdag. For det er mai. I morgen. Første mai. Etter heseblesende samtaler med elever om skriving og vurdering  morges, avsluttet min kollega og jeg vår ukentlige fellesforelesning med følgende replikkveksling: R(til auditoriet): gå i tog i morra! Auditoriet: (spørsmlstegn og spredt latter) M: (til alle): ja! R: skal vi synge Internasjonalen? M:ja! R og M: Opp alle jordens bunde treller! -Så reiste de seg. Så sa vi god helg. Jepp.

1. Jeg finner ikke på noen tittel! Skrev en elev til med en sen kveld denne uka. Han skulle levere fordypningsoppgaven sin i norsk. Den var ferdig. Men han kunne ikke komme på noen tittel. Det var seint, og jeg hadde lest elevtekster på skjerm i tre timer. Derfor, kanskje, kom dette tomsete svaret fra undertegnede: alle fænsi artikler har bokstavrim i tittelen. Det hjalp ham ikke, for å si det mildt. Jeg foreslo en rekke tilsvarende tomsete titler. På tull. Som "Borgerskapets bastarder" og "Brontës borgerskap meets Bøygen". Eleven hadde skrevet om Jane Eyre, og hadde en lang passasje der han sammenliknet en av personene i romanen med Bøygen. Han i Peer Gynt. -Fantastisk tekst, så det var jo ikke tittelen det skulle stå på. Vel. Det ble bokstavrim.

2. Denne uka har en annen elev mottatt en epost fra en lingvistikkprofessor som skriver at han ikke ville nøle med å gi artikkelen hans en A hvis den hadde vært en eksamensbesvarelse på universitetsnivå. Tittelen hans hadde ikke bokstavrim. "Morfosyntaktiske argumentsystemer". Yes. I rest my case. -Det gjorde jeg virkelig. Vidunderlig at det finnes lingvistikkprofessorer som vil lese og skrive lange kommentarer til elever i videregående skole. Jeg skjelver av glede fremdeles.

3. For seks år siden i morgen ble minstejenta født. Første mai hos oss involverer mer pølser og kake og gavepapir enn demonstrasjonstog. Om noen uker er det første gang jeg ikke har barnehagebarn- eller baby- på seksten år. Shit. Jeg gruer meg. Det kan virke som jeg skal på noe som heter "foreldreskole". Jeg får tre hundre i puls av bare å tenke på det.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...