fredag 23. mars 2012

Filterløs fredag (utropstegn)

Særlig pålitelig kan denne publikasjonen ikke utgi seg for å være. Det har vist seg at livet ikke sjelden kommer i veien for regelmessig bloggposting. Da livet nå ikke har kommet i veien, eller da det nå synes som om livet ikke har kommet i veien for å dele ukens hendelser med mine blogglesere, skyldes nok dette i hovedsak at min andre halvdel (han jeg deler hus og unger og livet med) er på Telenor arena på et eller annet show med jobben. Ikke dét at han i alminnelighet er ei masekråke som gjør det umulig å skrive blogginnlegg. Snarere tvert imot. Nok om dét.

1. Uka har forløpt nær normalt, ytre sett. Innvendig, derimot, har jeg vært full av noe etter mitt første møte med Roma. Det likner en heftig forelskelse. Hadde jeg ikke vært så irreligiøs, hadde jeg holdt en knapp (!) på den hellige ånd. For alt jeg vet er det bare hormoner. Eller Stendahls syndrom.

2. Ved nærmere ettertanke har uka forløpt relativt unormalt, også ytre sett. Elevene mine har lett måpende blitt overlatt til seg selv angående arbeidet med Bjørneboe. Noen av dem har etablert ei ad hoc- dramagruppe, noe som kanskje ikke virker så unormalt for de som ikke kjenner dem. Noen synger. Flere skriver. Mange leser. Helt uten karakterpisk. Jeg bare nevner det. Jeg tror jaggu det skjer noe læring også. -Skulle man ha sett.

3. Et elevforedragprosjekt er gjennomført med samtlige til stede både under forberedelser og fremføring. Det virker kanskje ikke så unormalt på deg som ikke er lærer i videregående skole. La meg bare forsikre deg: det er unormalt.

4. Jeg leste Bjørneboes essay Til ungdommen høyt i klasserommet, i en tungt agiterende stil. Jeg skal si det var noen som så i bordet da jeg leste om alle måtene det var mulig å  ha seksuelt samvær på ("rectum" er et ord jeg ikke har sagt høyt i et klasserom før, og representerte selvsagt kun én av måtene (jeg regner med jeg har voksne lesere). Andre som kan nevnes: forfra, bakfra, ovenfra, i munnen (la meg understreke at jeg her kun siterer) ).

5. Under en seanse med presentasjon av nytt skolebygg (planlagt ferdig 2014) på biblioteket i dag, der to kolleger tok meg med på en virtuell tur, kom jeg til å si at jeg helst ville ha tavle og kritt. Mer latterliggjort har jeg  ikke blitt, tror jeg. Det var selvsagt ment som en spøk som skulle få de to herrer til å føle seg moderne og up to date og teknologisk på høyden. Not.

6. Det er vår.


2 kommentarer:

  1. I følge min hjerne begynte pkt. 5 slik: «Under en seanse med penetrasjon ...»

    Den gir seg ikke på tørre møkka.

    SvarSlett

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...