fredag 6. april 2012

Hva? Hvor ble den filterløse fredagen av?

Jeg vet ikke hvor den ble av. Den forsvant i et hvitveisteppe i skogen, i bøtte, spader og solnedgang på stranda, i quiz ved kjøkkenbordet. Dette er selvsagt ikke det verste som kan skje et menneske. Her kommer en filterløs lørdag morgen i stedet:



1. Jeg har forsøkt å gjenopprette kontakten med "Min kamp 6", uten særlig hell. Jeg begynte å lese den den dagen den sto i bokhandelen, men mistet interessen etter noen timer. Nå husket jeg ikke noe, eller hvor langt jeg var kommet, og bestemte meg for å begynne på begynnelsen. Jeg vet ikke, jeg.

2. I stedet leste jeg og gjenleste jeg lyrikk på bokhylla.no:


(...)Det er i angens tid
- og angar gjer den skrift,
og angar gjer den hand
som skriv
sitt blad
i kjærleiks bok.
(Tarjei Vesaas)

3. I stedet leste jeg Vinduet, noe som resulterte i både mer og mindre lyst til å lese mk6. Ambivalens der, altså:
(at treåringen insisterte på at det var hennes mor som var avbildet på forsiden av bladet, kan jeg ikke forholde meg til på en analytisk måte)


4. I går morges hadde vi laget niste og kledd oss for allslags vær, trodde vi, da vi i ellevetiden labbet avgårde mot ei strand for avnyting av kaffe, saft, brødskiver og appelsiner. Da vi nådde Sandøysund pisket snøstormen vannrett i ansiktet. Vi gjorde vendereis og spiste nista ved kjøkkenbordet.

5. Nå skinner sola i vinduskarmen:
evt:



6. Katta er borte. Han har vel dratt på sommerferie igjen, den utro pelsdotten.

7. På tross av alle mine antakelser, har verden stått til påske, også i år.

8. Det er feite knopper på kirsebærtreet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...