fredag 1. mars 2013

Filterløs fredag: jøsses!

Det er fredag, og siden fredag av mange årsaker er en av mine absolutte favorittdager, synes jeg den fortjener en hyllest i form av en slags randomisert liste over ukas begivenheter. Som tross alt ikke er rent få, når sant skal sies.

1. Forrige post var dedisert til mine venner Tavla og Krittet. Jeg var, som mange av dere allerede vet, engstelig for at Tavla skulle ha blitt bortført til nærmeste gjenvinningsstasjon, og at Krittet skulle ligge igjen på kateteret ensomt, forlatt og uten annen funksjon enn å vekke minner i undertegnede om en svunnen tid. På grunn av sendrektig saksbehandling på arbeidsplassen, var dette ikke tilfelle. Da jeg kom tilbake fra vinterferie var både Tavla, Krittet og deres uunnværlige hushjelp, Svampen, latt i fred for fremskrittsorientert vaktmestertjeneste og dess like. Det var, som dere skjønner, en stor lettelse.

2. Forrige helg var jeg turist og såkalt reiseleder for to fjortenåringer i London. Det var veldig fint. Vi gjorde alt det ikke ville falt meg inn å gjøre alene i London, så voksfigurer, musikal og byen fra London Eye. Jeg kjøpe dessuten både en miniatyr telefonboks, en miniatyr taxi og en miniatyr buss, samt en kopp med tube- kart på. Bortsett fra at jeg reiseledet reisefølget inn på feil tog, hadde tatt med feil utskrift av billett til mme Tussauds, samt rotet rundt i gater med kartet opp ned, synes jeg alt gikk etter planen, og vel så det. Da får det være greit at man er litt trøtt i klasserommet mandag morgen. Jeg tror ikke jeg var den eneste.

3. Torsdager og fredager underviser jeg i klasserom med whiteboards. I dag, da jeg skulle notere rekkefølgen av elevpresentasjoner på tavla (eller boardet, da, vi lever jo i den anglifiserte framtida), var det ingen penner tilgjengelig i klasserommet. Jeg gikk tre dører nord i gangen, og inn i et annet klasserom der en gjeng ventet på læreren sin. Hei, sa de. Hei, sa jeg. Hvem er læreren deres, sa jeg. Det er den og den, sa de (de sa ikke "den og den", de sa navnet, men siden han ikke vet at jeg skriver om ham her, er det greit å skrive "den og den"). Javel, sa jeg. Jeg låner denne sorte pennen, sa jeg. Hvis han kommer og leter etter den, sa jeg, kan dere be han komme og konfrontere meg på 302. Det går sikkert bra, sa de. Fint, sa jeg.

4. I pausen sa jeg til vedkommende at jeg hadde vært og lånt pennen, og om han hadde savnet den. Han sa *banneord* at han aldri brukte de dritt- tavlene, for det var aldri fungerende penner, og tavla ble aldri ordentlig rein, og hvis han vasket den med det middelet han skulle bruke (ifølge produsenten), ble overflaten ru og umulig å skrive på. Likevel. Det er jo mye mer moderne med whiteboards. Så da. Må vi ha dem. Det er en naturlov. Omtrent som at man ikke kan ha en lenestol som er god fra sekstitallet i en bolig fra nittitallet. Sånn er det bare.

5. Det er vår, og det er fint, for det blir varmere og snøen smelter og fuglene synger og det er fremdeles lyst klokka seks. Dessuten er det fint fordi jeg hver vår blir like overrasket over hvor våken jeg blir. Omtrent som en gullfisk. Jøss! Så lyst det er! Jøss! Så mye energi jeg har! Jøss!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...