onsdag 13. mars 2013

"Utsettelsen" -en enakter

Aktører: 
Norsklæreren (en middelaldrende, ordinært utseende kvinne med et åpent, blidt ansikt, ikledd avslappet, nokså pent arbeidstøy)
Gruppe på fire elever (unge menn i slutten av tenårene, begynnelsen av tyveårene, renslige, blide, pene i tøyet)

Scene:
Kantine i  en vanlig videregående skole i Norge. Til høyre noen kjøleskap med drikke- og meierivarer, samt en kjøledisk med assorterte påsmurte brødvarer. Til venstre for disse bord og stoler organisert i grupper. På bakveggen et lerret, helt til venstre en talerstol. Lyder av oppvaskmaskin høres. En ung mann løfter små sjokomelkkartonger inn i et av kjøleskapene.Til venstre, midt i rommets lengderetning, en gruppe elever med bøker oppslått på bordene.

Norsklæreren (kommer gående inn i rommet, tilsynelatende i sin egen verden. Bråstopper, utbryter noe forvirret): Heeei!

Gruppe på fire elever: Hei, Marianne!

Norsklæreren: Sitter dere her?

Gruppe på fire elever, representert ved elev a: Ja. Det var litt rart at det ikke var du som kom inn i klasserommet på morran i dag, for å si det sånn. (elev a smiler. De andre nikker og ser på norsklæreren). Det var mange som kommenterte dét i dag.

Norsklæreren (ler litt): Ja, det var jo litt rart for meg og, det.

Gruppe på fire elever representert ved elev a (smiler, legger hodet litt på skakke): Du? Får du egentlig retta de nynorsktekstene før vi skal levere den andre på mandag?

Norsklæreren (skjønner ikke spørsmålet og ser forvirret ut i lufta): Eh, mener du den novelleanalysa?

Gruppe på fire elever representert ved elev a (smiler fremdeles): nei, vi mener de om Hamsun og Virginia Woolf.

Norsklæreren (forstår, men ser litt unnvikende ut): Å, dere mener de korte tekstene?

Gruppe på fire elever representert ved elev a: Nei, den var vel ikke kort?

Norsklæreren: Nei, men du mener de avsnittene dere skrev ut fra påstander?

Gruppe på fire elever representert ved elev a: Ja.

Norsklæreren: Å, de, ja. Nei. Asså (smiler. legger hodet på skakke. merker at det ikke hjelper). Nei. Men dere får jo to runder på den novelleanalysa dere skal levere på mandag.

Gruppe på fire elever representert ved elev a (rynker brynene): Jo, men kunne vi fått litt mer tid på den, tror du?  Det er noe med å levere på mandag som er litt (ler megetsigende). Ja.

Norsklæreren (kaster hodet bakover, gaper, sukker, slår ut med armene, smiler): Ja.

Gruppe på fire elever (ser litt overrasket ut, smiler): Ok?

Norsklæreren (skakker demonstrativt på hele kroppen): Ja, dere tok meg i et heldig øyeblikk. Jeg er litt trøtt i dag (samler seg, retter seg opp). Dessuten rekker jeg ikke å rette i helga.

Gruppe på fire elever (smiler): Nei, nemlig.

Norsklæreren (virrer med hodet): Ja, men da sier vi det sånn, da. (Gjør en uforståelig gest med armene) Jeg skal gi en formell beskjed til hele klassen.

Gruppe på fire elever: Flotte greier!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Motivasjon, røde elevkinn og eksterne kommersielle aktører i skole. Og litt Jonas Lie.

 En gang i en ikke for fjern fortid hadde fylkeskommunen jeg var tilsatt i kjøpt en slags kurspakke som skulle bidra til bedre undervisning ...